Tuesday, March 24, 2009

Meninggal Dunia Tetap


Assalamualaikum... Semalam berita kematian bekas pelatih PGM Tuaran telah mencetuskan suasana sedih di kalangan keluarga arwah, sahabat-sahabat serta kenalan arwah. Aku sendiri pun mengenali arwah ini walaupun tidak rapat Al-Fatihah untuk beliau. Apa yang ingin aku nyatakan disini bukanlah pasal arwah tersebut tetapi tentang Kematian itu sendiri, satu pertanyaan betul kah arwah itu mati? mungkin bagi betul bagi yang tidak mengetahui.. bagi aku sendiri arwah tidak mati bahkan ia tetap hidup selamanya. Arwah sekadar berhijrah ke negeri lain di mana negeri ini negeri yang kekal tiada kesudahan bahkan kita semua menuju ke situ.

Pemergian arwah ke sana adalah lumrah seperti yang sepatutnya, ianya adalah titik permulaan bagi beliau bukanlah titik akhir sebab hidup yang sebenarnya adalah di negeri itu bukan di negeri ini. Pemergian beliau adalah peringatan bagi kita bagi yang ingin mengingat, Saidina Ali r.a pernah berkata "manusia tidak akan sedar sehinggalah dia mati", maknanya kita ini dalam mimpi dan masih hanyut dalam mimpi-mimpi sambil mengejar sesuatu yang sia-sia (tidak kekal).

Sepatutnyalah kita ini yang dipanggil masih hidup ini tidak bersedih apabila berlaku kematian, seelok-eloknya kita sedekahkan Al-Fatihan dan iringi pemergian arwah dengan doa-doa supaya selamat disamping kita sendiri harus mengingatkan diri kita, bilakah masanya giliran kita dan cukupkah bekalan yang akan kita bawa, bekalan yang kekal tidak habis-habis sebab di negeri itu semuanya kekal. Sebenarnya bukan maut mengejar kita, kitalah yang bergerak menuju maut setiap detik masa, kita semakin hampir dengan maut pintu negeri yang kekal. Maut itu tetap bagi setiap insan tidak cepat walau sedetik tidak juga lewat walau sedetik, bersedialah. Wasslam

No comments:

Post a Comment